Дистанційне навчання

Методичні рекомендації

Дистанційне навчання – це процес набуття компетентностей дітьми, який відбувається зазвичай за опосередкованої взаємодії віддалених одне від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
"Організація дистанційного навчання в школі".
"Організація дистанційного навчання в системі позашкільної освіти":

Форми організації онлайн-навчання

Відеоконференція – це конференція в режимі реального часу онлайн.
Форум – це ресурс із можливістю створення окремих груп за темами для обговорення. Програмне забезпечення для форумів дозволяє приєднувати файли. Кілька форумів можна об’єднати в один більший.
Чат – це засіб для спілкування в режимі реального часу, засіб оперативної комунікації людей через Інтернет. Існує кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, аудіо-, відеочат. Соціальні мережі, служби обміну миттєвими повідомленнями та мобільні додатки, приміром, Viber, дозволяють створювати чати та вести обговорення тем, завдань, проблем, інформації.
Блог – це форма спілкування, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. Автор розміщує на сайті свого блогу допис і надає можливість іншим читати та коментувати допис.
Електронна пошта – це сервіс для обміну повідомленнями як у формі звичайних текстів, так і в інших формах (графічній, звуковій, відео).

Планування онлайн-навчання

1. Планувати необхідно як групові, так і індивідуальні форми організації дистанційного навчання.
2. Педагогу та дітям не потрібно регулярно спілкуватись онлайн. Під час виконання навчальних завдань дитина повинна мати можливість отримати консультацію та з’ясувати деталі.
3. Календарно-тематичний план очної форми здобуття позашкільної освіти може і не бути реалізований повністю. В таких випадках необхідно розробити календарно-тематичний план і розклад дистанційного навчання з розподіленим часом для різних форм організації навчання: роботи онлайн, самостійної роботи, консультацій тощо, з урахуванням можливостей дітей, аби не перевантажувати та не позбавити їх бажання вчитись.
Платформи для взаємодії онлайн
Для організації дистанційного навчання можна використовувати платформи для взаємодії онлайн, більшість з яких є безкоштовними, зокрема:
Google Meet – відеозустрічі інтегровані з іншими онлайн-інструментами Google;
Skype – відео та аудіодзвінки з функцією розмов, чатів і можливістю взаємодії;
Zoom – сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей.
До відеоконференції можна підключитися за посиланням або ідентифікатором конференції;
Loom – платформа для відео та аудіоконференцій, взаємодії, підтримки чатів і проведення вебінарів;
Google Classroom – сервіс дає можливість здійснювати контроль результатів навчання за допомогою тестування, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання завдань, коментувати й організовувати ефективне спілкування в режимі реального часу. Основним елементом Google Classroom є групи;
Moodle – сервіс, який дозволяє подавати навчальний матеріал у різних форматах (текст, презентація, відеоматеріал, вебсторінка; заняття
як сукупність вебсторінок із можливим проміжним виконанням тестових завдань), здійснювати тестування та опитування, інструментів моніторингу результатів навчання.
Вибір платформи та ресурсів для дистанційного навчання
Під час вибору платформи, інструментів та ресурсів для дистанційного навчання необхідно звертати увагу на такі критерії:
z наскільки ресурс та онлайн-інструмент допомагає досягнути очікуваних результатів навчання;
z універсальність – можливість використовувати одну платформу
для всіх занять;
z зрозумілість інтерфейсу для дітей різного віку;
z доступність для дітей з особливими освітніми потребами;
z можливість використовувати на пристроях з різними операційними системами;
z безпечність – варто мінімізувати платформи, що збирають персональні дані дітей та педагогів.
Приклади занять та майстер-класів
З прикладами занять та майстер-класів Державних центрів позашкільної освіти можна ознайомитись на їхніх сторінках:
` Національний центр «Мала академія наук України»;
` Національний еколого-натуралістичний центр учнівської
молоді;
` Український державний центр позашкільної освіти;
` Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді;

Перевірка результатів дистанційного навчання

Тести з автоматичною перевіркою / анкетування. Онлайн-тести та анкети можна створювати в Google-формах та у Classtime.
Онлайн-тести дають можливість створювати запитання різних типів (множинний вибір, текстова або числова відповідь, упорядкування, встановлення відповідності тощо). Сервіси передбачають можливість формування запитань з варіантами відповідей, з використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів. У онлайн-тестах можна встановлювати часові обмеження, обмежувати кількість спроб, а також спосіб і час повідомлення результатів тестування. Тестові завдання доцільно доповнювати практичними роботами.
Відпрацювання практичних навичок. У таких інструментах дитина може виконати завдання, перевірити правильність, повернутись до опрацювання матеріалу та знову спробувати виконати завдання. Ці інструменти допомагають дітям знайти прогалини у своїх знаннях.
` LearningApps – платформа для створення практичних вправ;
` GoFormative – платформа для надання зворотнього зв’язку;
` StudyStack та Quizlet – платформи для розробки інтерактивних вправ на основі флеш-карток;
` Liveworksheets та Wizer.me – платформи для робочих зошитів у режимі реального часу.
Миттєві опитування. За допомогою онлайн-платформ можна організувати швидкі опитування в режимі реального часу. Для цього допоможе платформа Kahoot. Педагог попередньо готує перелік запитань, які ставить дітям під час заняття. Відповіді можуть відображатись різними способами: рейтингом, хмарою слів, рухомим рядком, діаграмами, графіками, списком або кластерами.
Цифрова творчість дітей. За допомогою цифрових інструментів діти можуть показати опанування ними певної теми з навчального матеріалу. Існують спеціалізовані платформи обміну відеороликами, на які можна завантажувати свої відеовідповіді, коментувати їх і дискутувати, як-от Flipgrid. 
Окрім відеороликів, об’єктами цифрової творчості можуть бути:
` карти понять на платформі MindMeister;
` комікси на платформі Storyboard;
` блоги на платформі Blogger;
` програми на платформі Scratch;
` інфографіка на платформі Canva;
` анотовані зображення на платформі ThingLink;
` власні тести за допомогою програми Word;
` створення уявної сторінки в соціальній мережі для персонажу
книги на платформі ClassTools;
У разі, коли використання онлайн-інструментів для організації дистанційного навчання неможливе, варто використовувати телефонний
зв’язок, завдання з друкованих матеріалів або інші способи з урахуванням навчальної програми.

Платформи для створення цифрового навчального контенту

Thinglink – інструмент для створення інтерактивних зображень, відеота інших мультимедійних матеріалів.
Buncee – інструмент для створення візуальних презентацій навчального контенту, зокрема, мультимедійних матеріалів і презентацій.
EdPuzzle – програмне забезпечення для створення відеозанять.
Kaltura – інструменти керування та створення відеоконтенту з можливістю інтеграції в різноманітні системи онлайн-керування освітнім процесом.
Squigl – інструмент для створення контенту, який трансформує усні презентації та тексти в анімовані відео.
Coggle – сайт для створення ментальних карт – технік візуалізації способів мислення, запам’ятовування, згадування, вирішення творчих завдань.
Canva – ресурс для створення презентацій.
Slidesgo – ресурс із шаблонами готових презентацій та їхніх елементів.
Classtime – інструмент для створення інтерактивних навчальних додатків, який дозволяє вести аналітику прогресу навчання та реалізовувати індивідуальний підхід.
LearningApps – інструмент, який дозволяє створювати інтерактивні
вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою
чи як індивідуальні вправи.
Google Presentations – інструмент дозволяє створювати та редагувати презентації онлайн цілою командою.
Sway – інструмент для створення презентацій онлайн. У безкоштовній версії презентації не можна завантажити на комп’ютер, але можна показувати їх онлайн і поділитися посиланням на них.
Haiku Deck – інструмент для створення коротких презентацій з ключовими ідеями (сервіс встановлює ліміт щодо максимальної кількості
слів у слайді).
Slides – інструмент для створення інтерактивних онлайн-презентацій. Крім традиційних презентацій, сервіс дозволяє створювати мультимедійні проєкти/лонгріди (невеликі історії з малою кількістю лаконічного тексту та великою кількістю візуальних засобів).
Prezi – інструмент для створення інтерактивних мультимедійних презентацій з розгалуженою структурою або лонгрідів. Дозволяє імпортувати відеоматеріали, графіки, фотографії та інші засоби для візуалізації презентації.
Emaze – інструмент зі створення динамічних онлайн-презентацій. Містить шаблони та переходи між слайдами.
Showpad – інструмент візуалізації інформації у презентаціях та створення презентацій у форматі інфографіки, який дозволяють вигідно продемонструвати статистичні дані, опитування, графіки, цифри, карти, таблиці тощо.
Sliderocket – інструмент зі створення презентацій онлайн. Містить візуальні ефекти, дає можливість додати відео, фото та зображення для оформлення слайдів презентацій.
SlideDog – інструмент, що пропонує створити плейлист із різних матеріалів (слайдів Power Point, сторінок PDF, фото та зображень, відео, посилань на сторінки в Інтернеті тощо), обрати потрібний порядок відтворення та презентувати аудиторії. Демонструвати таку презентацію можна лише за наявності Інтернету.
Zentation – інструмент, що дозволяє додавати до презентацій відео,
які демонструються одночасно поруч зі слайдами презентації (створеної в Power Рoint). Містить багато шаблонів для створення анімацій,
а також можливість додавати музику чи записувати власний голосовий супровід до зображень.
PowToon – інструмент для створення невеликих відеопрезентацій.
Дозволяє наповнювати їх відеослайдами, графіками, анімацією, текстами, фігурами та музикою.
Wideo – інструмент для створення невеликих презентацій у вигляді анімацій, містить різноманітні фони, картинки, фігурки та об’єкти
на різну тематику; можна додати музику й текст, завантажити ваші зображення чи фото.
Knovio – інструмент, що допоможе додати до презентацій, створених в Power Point, аудіо- чи відеоряд.
VCASMO – інструмент для створення презентацій, що поєднують в собі
слайди разом з зображеннями, музикою, відео- чи аудіосупроводом.
GoAnimate – інструмент для створення презентацій у вигляді анімацій.
Має великий набір шаблонів-зображень, частину з яких можна редагувати (змінювати нахил, забирати зайві для вас деталі).
Moovly – інструмент для створення анімованих презентацій. Має широкий вибір шаблонів.
Animaker – інструмент для створення анімованих презентацій, інфографіки i відеоінфографіки.
Plotagon – інструмент для створення анімованих відеороликів. Можна використати цей інструмент для проведення презентацій чи міні-лекцій у цифровому форматі.
Сасоо – інструмент для колективного створення діаграм і схем онлайн.
Він дозволяє учасникам одночасно заповнювати поля спільної діаграми. Тут діє спеціальний чат, у якому можна обговорювати роботу зі схемами в режимі реального часу.
FreeMind – програма для створення діаграм зв’язків (так званих «ментальних карт» чи «mind maps»). Вона дозволяє візуалізувати великі обсяги інформації – подавати їх у структурованій формі для кращого сприйняття.
Screenshot.com.ua – інструмент дозволяє «сфотографувати» екран/
сторінку цілого сайту для подальшої його демонстрації у презентаціях.
Mapbox – інструмент для стилізації карт та візуалізації зібраної інформації щодо різних країн.
Desygner – інструмент для створення постерів, сертифікатів, візитівок,
обкладинок для сайтів, блогів, подій тощо.
Calameo – інструмент для створення інтерактивних публікацій (у вигляді журналів, брошур, каталогів, презентацій, звітів тощо). Інтерактивний документ створено так, аби зберегти відчуття паперового документу: є можливість перегортати сторінки, відмічати певні моменти
тощо.
StoryJumper – інструмент для створення онлайн-книг. Має можливість
завантажувати власні зображення чи фото. Тут також можна знаходити книги, створені іншими користувачами., — Джерело.

Що краще: дистанційне навчання або традиційна школа
З чим порівнювати?В першу чергу необхідно відзначити, що незважаючи на слова експертів і фахівців від педагогіки, поняття «краще» або «гірше» завжди суб'єктивні. Це означає, що «краще» для одних, не обов'язково буде таким же і для вас. Крім усього іншого, серйозне значення має конкретна школа, з якою відбувається порівняння, безпосередньо її переваги та недоліки.
Однак, можна порівняти самі системи навчання, спираючись на існуючий досвід дати свою оцінку. У порівнянні двох систем ми будемо покладатися на чотири критерії, перший з яких:

Ефективність навчання: дистанційна та традиційна школаРозуміння та трактування ефективності дуже різне, ми будемо спиратися на обсяг і сукупність знань та навичок, котрі отримують учні у під час занять.
За даним показником лідирує дистанційна форма навчання. Секрет такого підходу полягає у можливості створити гнучку і індивідуальну програму для кожного учня. У традиційній школі, на класних заняттях, таке неможливо. Навіть виконання домашніх робіт оцінюється і перевіряється досить уніфіковано. При дистанційній роботі з учнями вибудовується значно більш продуктивна комунікація: консультації з усіх виникаючих питань, допомога в опрацюванні складної теми, додаткова інформація за обраним напрямом, та ін.
Крім цього, традиційна школа досить «традиційна», багато нововведень сприймаються негативно з боку адміністрації та перевіряючих органів. Разом з тим, сучасна шкільна програма піддається серйозній критиці, як застаріла та недостатня навіть для вступу до вітчизняного ВНЗ. Дистанційне навчання школярів від самого початку передбачає більш гнучкий підхід, може включати в себе значно більший обсяг матеріалу. Значення «робочого часу» та «навчальних годин», на основі яких нараховується заробітна плата вчителям в традиційній школі, тут значно переглянуто. Все це допомагає дати учневі на дистанційній формі більше, допомогти краще зрозуміти всю програму, продемонструвати найкращі результати на будь-якому рівні.

Соціалізація, виховання та самоорганізація
Сама «сильна» сторона, на думку ряду фахівців, традиційної школи - це соціалізація дитини. Іншими словами, саме в школі він отримує необхідні навички спілкування, йому прививаються культурні норми, він вчиться поводитися в колективі. 
Прийнято вважати, що в дистанційній формі дитина повністю позбавлений цього. Однак це зовсім не так, давайте подивимося на сучасних школярів:
Чи задоволені ви тим, як школа виконує свої виховні функції? Які норми і навички поведінки в колективі виховуються в стінах навчальних закладів? У більшості випадків, все ті ж фахівці відкрито критикують вітчизняні школи по виконанню даних функцій. Дистанційна школа підвищує роль батьків, секцій та гуртків у формуванні цінностей і норм дитини, дає можливість «відфільтрувати» марну і чи навіть шкідливу культурну інформацію.
Коло спілкування. Чи багато сучасні школярі спілкуються в інтернеті? Якщо вони раптом перестануть відвідувати школу особисто, хіба це відведе їх з соц. мереж, чатів та інших форм сучасної комунікації? Чи перестануть вони спілкуватися з друзями по спортивним секціям або гурткам? Такий підхід міг би бути актуальним двадцять років тому, але сьогодні все змінилося. Незалежно від того, що і як відвідує ваша дитина, він зможе зв'язатися з друзями і товаришами навіть не виходячи з дому. Можна критикувати такий стан справ, ностальгувати про власний досвід, але це вже сформований і об'єктивний факт.Таким чином, є лише теоретична перевага традиційної школи в сфері соціалізації.
Документ про освіту: чим відрізняються дипломи?Якщо в двох словах - нічим, вони однакові. Випускники обох форм навчання здають одні і ті ж іспити, проходять зовнішнє тестування, отримують атестат державного зразка. Тут немає особливих та явних переваг, але є приховані. Справа в тому, що дистанційні школи можуть запропонувати значно більше в сфері вивчення іноземних мов, часто мають партнерів в Європі, Канаді або США. А це означає, що деякі школи можуть запропонувати додатковий іноземний диплом. Наприклад, дистанційна школа «Центр освіти «Оптіма» пропонує своїм вихованцям український та канадський та/або американський дипломи.

Вартість навчання: питання ціни
На сьогоднішній день, більшість дистанційних шкіл в Україні - приватні. Вони передбачають оплату навчання, як і в будь-який інший приватній школі або гімназії. Так, традиційні школи поки що можуть обійтися значно дешевше. Однак, тут варто врахувати всі «супутні витрати»: шкільну форму, аксесуари, зошити і щоденники, додаткові заняття, послуги репетиторів, вартість проїзду і шкільного харчування. Якщо скласти все це, можна з подивом виявити, що різниця не дуже велика.
Резюмуючи статтю, необхідно відзначити, що найточніші порівняння можуть бути тільки між конкретними школами. Безумовно, існують винятки і в державних загальноосвітніх школах, які перевершують інших по ряду показників. Однак, важливе питання - чи є такі школи в прямий доступності та досяжності? Дистанційна школа зручний варіант для тих, хто проживає за кордоном або в невеликих містах. Це можливість зробити індивідуальний фізико-математичний, мовний або фізичний ухил для своєї дитини.

Немає коментарів:

Дописати коментар